Varför jag är vegetarian.

Min första tanke på den frågan är: varför ska ett djur behöva sätta livet bara för min njutnings skull, när jag klarar mig precis lika bra utan?

Hela dagen när jag varit sjuk idag har jag suttit och läst på om hur tillexempel grisens liv ser ut fram till den slaktas.

Varje år dödas tre miljoner grisar på svenska slakterier. Det är en gris var tionde sekund. Dom flesta grisar har aldrig sätt dagsljus, förutom kanske på vägen till slakthuset, dom får trängas i smutsiga små boxar, efter som dom HAR KÄNSLOR så tuggar dom på stängslena av stress och rädsla och dom kan inte göra annat en att bara ligga där, och på grund av att dom får ligga på hårt betonggolv så ger det jätta jobbiga skador, och dem lider så jävla mycket för att vi ska vara nöjda. För att dom har inget val, människan har fått för sig att den äger jorden.

Pluss att om en hane slaktas så blir köttet "tydligen" mycket bättre så dom kastreras UTAN bedövning.

Till folk som säger att det är meningslöst att vara vegetarian för att djuren dör ändå, så säger jag nej. På grund av att fler och fler människor har valt att sluta äta kött så har slakteriet minskat.

Sen har jag aldrig kunnat sluta störa mig på den där videon om delfinerna som slaktades i japan, DET ÄR SAMMA SKIT? Är en delfin mer värld en en gris? och en större fråga.... ÄR MÄNNISKAN MER VÄRLD EN DJUREN?

nej.

Jag ber inte alla att sluta äta kött nu, men jag vill bara få folk att tänka lite, vilken orättvist värld vi lever i.

Sen har jag en till grej att säga, om salkthuset hade haft glasväggar hade 75 % varit vegetarianer nu.

Om inte mina ord fick dej att förstå någonting så kolla videon.

Jag vill varna känsliga tittare men samtidigt... det här är verkligheten.

 

Ett liv som gris from Djurrättsalliansen on Vimeo.

 

Tack det var allt för mig.


Kommentarer
Skrivet av: Klara

Jag är också vegitarian och håller helt med dej!

2011-03-04 @ 13:38:02
Skrivet av: Mia

Jag förstår precis hur du menar och håller med om att mycket är fel, vill dock bara påpeka en sak. Alla proteiner ni behöver kommer ofta från andra delar av världen. För att kunna odla detta bränner man ner skogen och då bränns massa djur ihjäl, dessa djur är fler än de som slaktas varje år och då har jag inte räknat alla myror som dör. Dessutom fraktas all mat väldigt långt. Det här gör att ni har sämre miljöpåverkan jämfört med om alla skulle äta närproducerat och ekologiskt kött ;)<3

2011-03-04 @ 15:52:50
URL: http://stylebymiia.blogg.se/
Skrivet av: Ruvejda

Fyfan för videon :( äter inte grisskött för:

1. Mycket fett

2. De är skitiga och då är inte köttet speciellt bra

3. Videon



Btw äter jag halalkött här hemma och då bedövas djuren innan de slaktas, vilket är mycket bättre vad jag tycker!<3

2011-03-04 @ 20:45:43
URL: http://ruvejjjda.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig om du vill komentera igen?

E-postadress: (Det är bara jag som ser den)

URL/Har du blogg? (går bra med twitter oxå) :

Komentar:

Trackback
RSS 2.0